Nárůst dopravy na Podlesí o 5 500 aut denně? Kde se ta čísla vzala?

Někteří z vás se ptají, co je to za posudky, odkud bereme údaje a jestli si náhodou nevymýšlíme čísla. Považujeme proto za svou povinnost některé věci vysvětlit. Údaje, o kterých mluvíme, nepocházejí z žádných odhadů „od stolu“, ale z oficiálních podkladů předložených v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) a ze seriózního dopravního modelu zpracovaného mezinárodně uznávanou odbornou firmou.

Na všech mapách, podkladech i v projektových dokumentech je prodloužená Dlouhá uváděna jako nová spojnice mezi centrem města a obchvatem, a to jako neoddělitelná součást celého projektu. Když odborníci v roce 2024 spočítali očekávaný nárůst dopravy, vyšlo jim, že po podlesní části Dlouhé třídy projede denně o 5 500 vozidel více než dnes. Starší dopravní modely ani analýzy tento dopad detailně neřešily, samospráva se této problematice také příliš nevěnovala, jde tedy o poměrně novou informaci, která zásadně mění pohled na dopravní důsledky projektu – zejména ve vztahu k Podlesí.

Paradoxem celého řešení, směřujícího k cíli snížit dopravu uvnitř Havířova je, že významná část dopravní zátěže, která ubude na Bludovickém kopci, přibude na Podlesí. Celková dopravní zátěž v rámci města se tak příliš nesníží – pouze se přesune jinam. Může i nemusí jít o tytéž vozidla, to dopravní model neuvádí, ale právě v tom spočívá problém: návrh distribuce dopravy po zprovoznění obchvatu nevede k celkovému odlehčení městské sítě, ale jen k jejímu neefektivnímu přeuspořádání.

Dopravní model pro dokumentaci EIA záměru I/11 Havířov-Třanovice zpracovala renomovaná mezinárodní společnost Mott MacDonald, která má bohaté zkušenosti s plánováním dopravy v evropských i světových městech a podílela se například na projektech Elizabeth Line v Londýně nebo Ontario Line v Torontu. Jedná se tedy o respektovaného odborného partnera s vysokou profesní reputací.

Dopravní model, připravený touto společností, hovoří jasně. Zatímco dopravu v centru města obchvat téměř nesníží, do klidného Podlesí doslova vtrhne více než 5 500 automobilů denně oproti současnému stavu. Tak výrazná změna dopravního zatížení nemůže zůstat bez dopadu – jak na kvalitu života místních obyvatel, tak na celkový charakter této dosud klidné městské čtvrti. Více na Denně 5500 aut navíc. Havířovské Podlesí se změní v rušný přivaděč.

 

 

Poznámka: Co je to vlastně ten dopravní model? Dopravní modely se zpracovávají proto, aby bylo možné kvalifikovaně odhadnout, jak záměr ovlivní dopravní situaci v širším území – nejen v místě samotné stavby, ale i v navazujících částech města či regionu. Model umožňuje porovnat různé varianty řešení a posoudit, jaké budou změny v intenzitách dopravy, přerozdělení toků, zátěž jednotlivých komunikací a návazné vlivy na životní prostředí. Slouží tak jako klíčový podklad pro rozhodování i pro posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) a pomáhá hledat řešení, která nejlépe vyvažují funkčnost a minimalizaci negativních dopadů.

 

Zdroj dat: Záměr I/11 Havířov - Třanovice - Aktualizace dopravního modelu  

V současné době probíhá posuzování vlivů stavby I/11 Havířov-Třanovice na životní prostředí (EIA). Připomínky musí být podány do termínu uvedeného ve zveřejněné dokumentaci, tedy do 17.4. 2025. Všechny informace k danému řízení jsou dostupné na portálu CENIA – IS EIA.


Dopravní model: Obchvat centrum neodlehčí, na pěší bulvár zapomeňte


Denně 5500 aut navíc. Havířovské Podlesí se změní v rušný přivaděč.


Dokumentace EIA odhalila zásadní chyby v rozvojovém dokumentu města


EIA - Formulář a vzory připomínek


EIA 2025 - informace