Havířovské Podlesí, poklidná okrajová část města, se v posledních letech stala vyhledávanou čtvrtí právě díky svému klidnému charakteru. Obyvatelé zde nacházejí útočiště před ruchem centra, přičemž si zachovávají snadnou dostupnost městské infrastruktury. Růst zájmu o tuto lokalitu je patrný. Klidné prostředí v kombinaci s blízkou přírodou, přítomností zeleně a nízkou dopravní zátěží činí z Podlesí atraktivní místo pro rezidenční bydlení.
Plánovaný obchvat však promění Dlouhou třídu v přivaděč s odhadovaným nárůstem dopravy o téměř 5 500 vozidel denně. K tomuto číslu dospěl model dopravy, zpracovaný v rámci dokumentace EIA. To není drobná změna - to je zásadní zlom. Klid, kvůli kterému lidé Podlesí vyhledávají, bude nenávratně pryč. Neustálý hluk, znečištění ovzduší a zvýšené dopravní zatížení ovlivní nejen přímé okolí Dlouhé třídy, ale i podstatnou část Podlesí. Po obou stranách Dlouhé třídy se nacházejí obchody, školy, školky, zdravotnická zařízení, restaurace a další služby, které denně využívají stovky lidí. Rodiče s dětmi přecházejí silnici do školky, senioři míří k lékaři, obyvatelé chodí pěšky na nákup. Z dnes klidné městské třídy se má stát dopravní tepna s tisíci automobily denně? Podlesí tak bude obchvatem zasaženo stejně tvrdě, jako budou zasaženy Životice.
Místní komunikace, srovnatelná s Dlouhou třídou na Podlesí, která dnes slouží jako sběrná trasa pro lokální dopravu
-
- Obsluhuje čtvrť, ale není určená pro dopravu z centra na obchvat
- Běžná zátěž: cca 2000–4000 aut denně (v obytných částech měst)
- nárůst o 5500 aut denně znamená překročení běžného limitu sběrné komunikace
- Takový nárůst počtu automobilů představuje hraniční až nadměrnou zátěž pro tento typ ulic
Chápeme obyvatele Bludovického kopce, kteří dlouhodobě čelí zvýšené dopravní zátěži. Jejich požadavky na řešení situace jsou oprávněné a je potřeba jim naslouchat. Ale přeložení problému z jedné čtvrti do druhé není řešením – je to jen přenesení zátěže na nové obyvatele. Obyvatelé Podlesí nemohou být "náhradními poškozenými" jen proto, že žijí v části města, která byla dosud ušetřena.
Skutečné řešení musí hledat rovnováhu a systémové kroky, ne jen přesouvat dopravní zátěž z místa na místo. Přenesení intenzivní dopravy na Dlouhou třídu znamená obětovat jinou čtvrť, jiné rodiny, jiné děti. A to je bohužel cesta, která vede k postupnému ničení všech částí města, jedné po druhé. Jestě je stále možné se zastavit, a snažít se najít řešení, které zlepší dopravní situaci ve městě, aniž by tím byla obětována další část Havířova.
Proces EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) právě probíhá a každý občan má právo podat připomínku. Teď je ten moment, kdy je možné dát jasně najevo, že nesouhlasíme s tím, aby se Podlesí proměnilo v tranzitní koridor "Centrum - Obchvat". Každý hlas se počítá – čím víc připomínek bude, tím větší váhu bude mít i názor veřejnosti.
Připomínky na krajský úřad lze podat písemně, elektronicky i datovou schránkou – do 17.4. 2025. Nenechme rozhodovat o budoucnosti Podlesí bez našeho vědomí a bez našeho hlasu.
Nárůst na Podlesí o téměř 5500 automobilů denně.
Dopravní model také jasně ukazuje, že naprostá většina dopravy z této části města nezmizí,
jen bude přesunuta z Bludovického kopce do klidného Podlesí.
Zdroj dat: Záměr I/11 Havířov - Třanovice - Aktualizace dopravního modelu