Jako neotřesitelná mantra se už léta Havířovu opakuje, že obchvat odlehčí centru města. Někteří politici dokonce malují vize pěšího bulváru – například zde. Jenže dopravní model, zpracovaný odborníky v rámci dokumentace EIA, městu nastavil nelítostné zrcadlo. Realita je úplně jinde.
V úseku Rondel – kostel – OD Elán, tedy na frekventované trase s několika přechody pro chodce, má podle dopravního modelu ubýt jen 624 aut denně. V přepočtu 2,45 procenta – číslo, které je sotva postřehnutelné. Takto malé snížení dopravy nesníží ani hluk způsobený dopravou, ani příliš neulehčí situaci na přechodech. Pro upřesnění: Rozdílem je předpokládaný počet automobilů v roce 2045 bez existence obchvatu minus předpokládaný počet automobilů při dokončeném obchvatu. Pokud má takto vypadat „úleva centru“, je načase se vážně ptát, k čemu tenhle projekt vlastně slouží.
Také na křižovatce ulic Národní a Dlouhá má podle dopravního modelu dojít k úbytku dopravy, která se sice částečně rozdělí do dvou větví, ale snížení o 2 908 automobilů denně odpovídá pouze zhruba 12 procentům. Vzhledem k intenzitě dopravy a obřím nákladům na stavbu obchvatu je tento efekt zcela nedostatečný. Vnitřním centrem města bude i za přítomnosti obchvatu nadále projíždět téměř 20 000 aut denně – a při takových číslech zůstává představa pěšího bulváru, využitelného prostoru pro odpočinek nebo pořádání celoměstských akcí, jen nereálnou vizí některých havířovských politiků.
Pověstnou třešničkou na dortu je samotné centrum města, kde závěr dopravního modelu uvádí nárůst průjezdů automobilů o 1 070 denně. Kde je tedy ta slibovaná úleva od dopravy? Nevyvolávají závěry dopravního modelu spíše otázku, zda je obchvat skutečně cestou tím správným směrem?
Pokud je cílem zlepšit plynulost dopravy, snížit nehodovost a zvýšit bezpečnost chodců v centru Havířova, nabízela by se efektivnější řešení. Například výstavba podchodů v centru města – ta by byla technicky i finančně výrazně méně náročná. Oproti rozsáhlému infrastrukturnímu projektu, jehož náklady při realizaci téměř jistě překročí hranici 10 miliard korun, by šlo o řešení za zlomek ceny s termínem realizace několika málo let.
Výhledový rozdíl počtu automobilů pro rok 2045.
Rozdílem je předpokládaný počet automobilů v roce 2045 při dokončeném obchvatu minus předpokládaný počet bez existence obchvatu. Záporné číslo tedy znamená pokles dopravy, kladné nárůst.
Zdroj dat: Záměr I/11 Havířov - Třanovice - Aktualizace dopravního modelu