Obchvat Havířova měl přinést čistý vzduch. Přinese jen zklamání

Jednou z hlavních motivací stavby obchvatu bylo odlehčit centru Havířova od emisí. Mělo jít o projekt, který „vyčistí vzduch“. Jenže realita je úplně jinde, než jak ji vykreslují politici. Rozptylová studie, tedy oficiální model vývoje kvality ovzduší po realizaci obchvatu, ukazuje, že v centru města ke zlepšení sice dojde – ale jen velmi mírnému. Pokles hodnot oxidu dusičitého nebo prachových částic je v některých místech skoro nerozpoznatelný. Pro obyvatele, kteří roky žijí v centru, to znamená jediné: změnu nepřinese ani po otevření obchvatu.

A co hůř – obce a části města, které budou podél nové trasy, čeká výrazné zhoršení kvality ovzduší. Lidé, kteří doteď žili v relativním klidu, budou nově vystaveni hluku a znečištění, které si nezvolili. A to vše jen proto, aby se jinde „kosmeticky“ zlepšila situace.

Rozptylová studie se zabývá více znečišťujícími látkami. Výsledky jsou u většiny z nich podobné: změny po výstavbě obchvatu jsou buď minimální, nebo negativní. Zaměřme se zde na PM₁₀, protože právě tyto jemné prachové částice patří podle zdravotnických institucí k vůbec nejškodlivějším složkám znečištěného ovzduší. PM₁₀ vzniká především z dopravy – z výfuků, brzd i vířeného prachu z vozovek. Jsou tak malé, že pronikají hluboko do plic a způsobují astma, chronické záněty, srdeční onemocnění i předčasná úmrtí. Nejvíce ohrožují děti, seniory a lidi s oslabenou imunitou.

Podívejme se nyní na mapu změn koncentrací PM₁₀. Zatímco v centru Havířova jsou rozdíly mezi současným a budoucím stavem téměř neznatelné, v nělterých částech Horní Suché, Životic, v Těrlicka a Třanovice je nárůst tak výrazný, že už dnes můžeme hovořit o reálném riziku zhoršení zdravotního stavu tamních obyvatel. Pro starousedlíky, kteří dosud žili mimo hlavní dopravní trasy, to může znamenat zásadní zlom – a to nikoli k lepšímu.

Skutečně výrazné zhoršení čeká obyvatele Třanovic a jižní části Těrlicka. Právě tam rozptylová studie predikuje vůbec nejvyšší nárůst koncentrací PM₁₀ v celém území podél záměru. Místa, která dnes patří k relativně klidným a zdravým oblastem, se kvůli nové dopravní zátěži mohou proměnit ve zdravotně rizikové zóny. A to vše kvůli nesplnitelným slibům politiků, že se centru Havířova uleví.

 

 

 

Zdroj dat: Záměr I/11 Havířov - Třanovice - Rozptylová studie  

V současné době probíhá posuzování vlivů stavby I/11 Havířov-Třanovice na životní prostředí (EIA). Připomínky musí být podány do termínu uvedeného ve zveřejněné dokumentaci, tedy do 17.4. 2025. Všechny informace k danému řízení jsou dostupné na portálu CENIA – IS EIA.


Dopravní model: Obchvat centrum neodlehčí, na pěší bulvár zapomeňte


Denně 5500 aut navíc. Havířovské Podlesí se změní v rušný přivaděč.


Dokumentace EIA odhalila zásadní chyby v rozvojovém dokumentu města


EIA - Formulář a vzory připomínek


EIA 2025 - informace